6.A. čeština

Datum zadání 12.6.

Online výuka Meet v úterý 16.6. ve 12.00. Kdo nestíhá, může přijít na Meet v pátek 19.6. ve 12.00. Zájemci mohou přijít na obě dvě hodiny. V pátek je víc času na vaše dotazy a vysvětlení učiva, jak potřebujete. Blíží se konec školního roku. Chci poděkovat (tomu, kdo pracoval) za dobrou práci. Nezapomeň, že v GOOGLE CLASSROOM v Práce v kurzu je trénování mluvnice a stáhni si tam seznam doporučené četby (stáhni si klidně i seznam pro 5.ročník, i tam jsou tipy na zajímavé knížky). Tyto knihy jsou nepovinné, ale bylo by dobré, kdyby sis některé z nich přečetl. Některé z knížek byly i zfilmované, můžeš si je pustit jako film. Nezapomeň mi také do 19.6. poslat na email nebo přes GC ofocený zápis ze čtenářského sešitu, jakou knihu nyní čteš nebo jsi dočetl (případně můžeš psát o filmu). Rozsah min. 5 vět.

kód GOOGLE CLASSROOM: gnkj3dj
můj email: radka.stefanakova@zstaborska.cz. Zde na mém webu si také můžeš najít učivo pro svoji třídu nebo odkazy, kde ČJ trénovat.Do konce školního roku se mi můžeš také ozvat, pokud potřebuješ něco vysvětlit. A co jsem jako dítě ve vašem věku dělala já? Užívala prázdnin, zlobila, a četla knihy spisovatele,který se jmenoval Karel May (s ilustracemi Zdeňka Buriana). Doporučuji, jsou dobrodružné. Babička K.Maye byla Češka. May měl dobrodružný život, byl vůdcem bandy lupičů, ale napravil se a začal psát knihy.
Doufám, že se ještě do prázdnin potkáme.Přeji hezké prázdniny! 




Datum zadání 5. 6.

Online výuka Meet: úterý 9.6. ve 12.00. Nadšenci se mohou připojit ještě i v pátek 12.6. od 12.00. (diskuze, vysvětlení mluvnice....). 

Ahoj! Zdraví vás náš Míša :-). Co bude na Meetu? Koukni tady níže....



1) Mluvnice: V GC najdeš videa na větnou skladbu a tvarosloví. Dokončujeme cvičení v PS (Hravé češtině). Opakujeme souhrn mluvnice z Hravé češtiny (je za str. 32). Stále nám nejde větný rozbor, takže tady trénujeme (dělej jen kolik zvládneš!), klikni: https://www.umimecesky.cz/rozbory-podmet-prisudek-1-uroven/2465#

https://www.umimecesky.cz/rozbory-veta-hlavni-2-uroven/4784

https://www.umimecesky.cz/rozbory-urcovani-padu-ruzne-druhy-1-uroven/4161

2) V GC v Práce v kurzu máte seznam doporučené četby. Tato četba je doporučená, nepovinná, ale snad tě některé knihy zaujmou. Můžeš kouknout i na četbu pro 5.ročník, i tam jsou prima knížky. Některé z nich byly natočené i  jako filmy.

3) Sloh: Výtah,výpisky (žáci pracující samostatně, najdou učivo v učeb.od str. 127). Písemně: učebnice 128/1a, k textu napiš stručnou osnovu a výpisky z textu.

Prober si na mém webu předchozí učivo z minulých týdnů, dokončuj to, co ti chybí, ptej se, čemu nerozumíš.

Potřebuješ pomoc?: Ozvi se přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, Google Classroom, nebo mailem či telefonicky nebo přes individuální Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů.

Odkaz na Meet je vždy uveden v Google Classroom učebně (v záhlaví učebny, v zeleném poli), kód učebny: gnkj3dj, a na webu.

Chodit můžeš také do Google Classroom, je nepovinný, ale najdeš tam další cvičení, můžeš se tam ptát, procvičovat, poradit se s paní učitelkou.

(Někteří chodí i do Google Classroom Tvůrčího psaní - kdo by se chtěl připojit, napište, pošlu kód učebny).





Datum zadání 29.5.

Meet je tento týden v pátek 5.6.ve 12.00. Pro zájemce je možný ještě jeden Meet v tomto týdnu, termín dohodou, napište. Těším se. V GOOGLE CLASSROOM máte ode mne nová videa z mluvnice, krátká a legrační, koukněte :-) Jsou v Práce v kurzu.

Kopíruji je i sem: Legrace, vyjmenovaná slova:

https://www.youtube.com/watch?v=qF5UyYrvcV4

Souvětí: https://www.youtube.com/watch?v=OjmbqHKPnJk

Znovu souvětí: https://www.youtube.com/watch?v=hRbCd4FzKH4

Diktát:

https://www.youtube.com/watch?v=bgVKkK5nUCM

A pro nadšence tip - jak si vyrobit doma knihu:

https://www.youtube.com/watch?v=7UzIIXocZyI 

Co bude na Meetu tento týden?Připomeneme si Mezinárodní den dětí (1.6.)

1) Mluvnice: Slovesa (podm., rozkazovací způsob, pravopis koncovek). V GC do 16.6. opakujeme větnou skladbu a tvarosloví. Na Meetu cvičíme skloňování zájmen (kdo pracuje z učeb. najde na str. 46 až 48), Info pro žáky pracující samostatně z učebnice:blížíme se ke konci učebnice včetně kapitol o slohu.

2) Poznej literární klasiky:stručně si přibližujeme životy osobností české a světové literatury (tentokrát z německé literatury: bratři Grimmové, řekneme si také kdo byl J.W.Goethe, co napsal, co ho bavilo ve vašem věku nebo jaký vztah měl k naší zemi. Víš, co je Goetheho rostlina? :-)).

3) Sloh: Vypravování (učeb.od str. 130), už jsme ho probírali, tentokrát si ho zkusíme i formou podcastu (ukážeme si co je to moderní literární forma zvaná podcast a sami si ji zkusíme).

Potřebuješ pomoc?: Ozvi se přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, Google Classroom, nebo mailem či telefonicky nebo přes individuální Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů. Odkaz na Meet je vždy uveden v Google Classroom učebně (v záhlaví učebny, v zeleném poli), kód učebny: gnkj3dj, a na webu. Prosím, kód učebny a odkaz si zapiš.

Chodit můžeš také do Google Classroom, je nepovinný, ale najdeš tam další cvičení, můžeš se tam ptát, procvičovat, poradit se s paní učitelkou.






Datum zadání 24.5.

Online výuka Meet: každý týden je Meet v pátek ve stejnou dobu, tentokrát ale bude v ÚTERÝ 26.5. ve 12.00. Důvodem přesunu je nepřítomnost pí učitelky (návštěva v Ústavu pro jazyk český). Příští týden bude Meet pak jako obvykle, v pátek 5.6. ve 12.00. 

1) Mluvnice: Procvičujeme znovu interpunkci (žáci pracující jen z učebnice najdou učivo str. 90, 91). GOOGLE CLASSROOM: Najdeš tu výuková a procvičovací videa mluvnice a ukázky moderní češtiny se slovy přejatými z AJ (slova jako hejtr, čeknout atd., používáš je?).

A pozor, tady si rychle procvičme větnou skladbu online: https://www.umimecesky.cz/stavba_vet_mala_sada-1-uroven/269

2) Poznej literární klasiky:stručně si přibližujeme životy osobností české a světové literatury (opakujeme Seifert,Hrubín,Žáček,Erben, nově hovoříme o Němcové, Světlé, Dickensovi).

3) Literatura:Pokračujeme v doporuč.četbě, pokračujeme v domácí četbě, dojmy a informace (dle zadaných instrukcí paní učitelky) si zaznamenáváme.. V GOOGLE CLASSROOM  je seznam doporučené četby.

4) Sloh: pokračujeme v tématice Popis (žáci pracující z uč.: strana 122,124,125).

Písemně: popiš (min.5 vět) krajinu, která se ti líbí (např. místo, kam jezdíš na prázdniny nebo kde jsi byl na výletě atd.). Příklad: mám ráda lesy v Brdech, takže bych popisovala Brdy - kde se nacházejí, zda je krajina pokrytá lesy, jakými, zda je kopcovitá, jaké tam bývá počasí, zimy, jaké zajímavé stromy, květiny, zvířata jsem tu viděla,  jaký mám ke krajině osobní vztah, zda tu mám např. příbuzné, jezdím tam odmala atd.

Potřebuješ pomoc?: Ozvi se přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, Google Classroom, nebo mailem či telefonicky nebo přes individuální Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů.

Žáci, kteří nechodí, nemohou chodit na Meet, pracují samostatně podle webu paní učitelky, kontaktujte prosím paní učitelku a domluvte se.

Na přání je možná udělat v týdnu i další Meet nebo individuální Meet (jen pro 1 žáka), příp. pro skupinu žáků.

Odkaz je vždy uveden v Google Classroom učebně, kód učebny: gnkj3dj, a na webu. Prosím, kód učebny a odkaz si zapiš.

Chodit můžeš také do Google Classroom, je nepovinný, ale najdeš tam další cvičení, můžeš se tam ptát, procvičovat, poradit se s paní učitelkou.

Poslání úkolu: do 1.6.



----------------------------------------------------------------------------------------


Datum zadání 18.5.  

1) Mluvnice:Opakujeme na Meetu tvarosloví a větnou skladbu (žáci pracující pouze z učebnice vyhledají str. 68 až 69, str. 84, 86, 87).

V Google Classroom máte opakovací videa z mluvnice. Potrénujeme i tady spolu na webu (cvičení neposílej, u cvičení je vyhodnocení. Řekneme si ale na Meetu, jak nám cvičení jdou a další cvičení z učebnice a prac. sešitu si uděláme spolu na Meetu): https://www.umimecesky.cz/rozbory-vetne-cleny-predmet-1-uroven/1806 

https://www.umimecesky.cz/stavba_vet_mala_sada-1-uroven/262

2) Sloh: Opakujeme popis ( (žáci pracující pouze z učebnice vyhledají str. 118). Písemně úkol: popis budovy, popiš jakoukoliv budovu (dům, na který máš výhled z okna, váš dům, dům, kolem něhož často chodíš, zámek či jinou histor. budovu, kterou jsi navštívil apod.). Rozsah: min. 5 vět. (žáci pracující pouze z uč. si mohou vyhledat popis budovy v učebnici str.119).

3) Literatura: Do Google Classroom dám soupis doporučené četby (je nepovinná, ale potěší mě, když si některou knihu přečteš. Řada z nich se dá najít i jako e-kniha ke stažení zdarma). Seznam doporučené četby platí dál, i na příští školní rok, není omezený žádným datem, do kterého máte číst. Dále pokračuj v četbě své oblíbené knihy, kterou máš rozečtenou, a do konce školního roku z četby udělej zápis do čtenářského sešitu. 

4) Poznáváme klasiky: básníci Jaroslav Seifert, František Hrubín. Povíme si o nich něco na Meetu. I o tom, který z nich nesnášel školu a chodil za školu, který se proslavil ve světě a čím. Nadšenci si mohou najít některou jejich báseň a přečíst nám ji na Meetu.

F. Hrubín spolupracoval na přípravě tohoto slavného filmu z roku 1945, který vyhrál cenu filmového festivalu v Cannes (a to je opravdu velká pocta!): https://www.youtube.com/watch?v=lpLkmoeVOHs

5) Doporuč ostatním: Sofinka mi psala email, kde mi doporučila jeden zajímavý TV seriál. Doporučujete zajímavé knížky či filmy i další z vás, děkuji. Na Meetu si proto povíme o seriálech, které máte rádi, i o tom, jak vzniká literární scénář k seriálu. Budu ráda, když doporučíte ostatním zajímavé knížky či filmy, které vznikly podle knižní předlohy. Psát své tipy a názory můžete i do Google Classroom do Streamu kurzu!

Chceš si přečíst dobrou knihu? Můžeš se podívat na hodnocení knih od jiných čtenářů a sám tam také napsat hodnocení knížky pro ostatní, aby věděli, zda kniha stojí za to. Chodí tam už 289 tisíc čtenářů: https://www.databazeknih.cz/ Napiš i nám ostatním tip na dobrou knížku/film.

Potřebuješ pomoc?: Ozvi se přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, Google Classroom, nebo mailem či telefonicky nebo přes individuální Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů.

Žáci, kteří nechodí, nemohou chodit na Meet, pracují samostatně podle webu paní učitelky a podle GC, kontaktujte prosím paní učitelku a domluvte se.

Online výuka Meet: 22.5. 12.00.pátek. Přidáváme ještě jednu hodinu tentýž den od 13.00., je určena pro nadšence a pro toho, kdo cítí, že potřebuje v ČJ více pracovat.

Na přání je možná udělat v týdnu i další Meet nebo individuální Meet (jen pro 1 žáka), příp. pro skupinu žáků.

Odkaz je vždy uveden v Google Classroom učebně, kód učebny: gnkj3dj, a na webu. Prosím, kód učebny a odkaz si zapiš.

Chodit můžeš také do Google Classroom, je nepovinný, ale najdeš tam další cvičení, můžeš se tam ptát, procvičovat, poradit se s paní učitelkou.




Datum zadání 11.5.

Milé děti, 

Na online Meet hodině se sejdeme tento pátek ve 12.00. Odkaz si prosím ulož, v dalších týdnech jej sem nebudu muset psát znovu: https://meet.google.com/wtv-uotw-auo?authuser=0

Pokud by odkaz nefungoval, je vždy uveden v Google Classroom učebně, kód učebny: gnkj3dj

  • Stále nám nejde mluvnice tak, jak bychom si představovali, proto do GC Práce v kurzu vložím výuková videa, v nichž je opakování mluvnice od 3. ročníku a můžete si ji zopakovat. Splnění tohoto úkolu je až do června, pracujte průběžně a ptejte se, co potřebujete ode mne vědět.
  • Oborové práce řešte prosím s učitelem, u kterého práci píšete. Kdo mi dobrovolně posílá ukázku, že se chce nadšeně pochlubit svojí prací, samozřejmě může, ale je to dobrovolné.
  • Rozvrstvení jazyka, čteme učebnice str. 102 dole až 103 nahoře (kdo pracuje samostatně v učebnici). Učivo si probereme i na Meetu.
  • Písemně Hravá čeština Někteří mi píšete, že zadaná cvičení v učebnici nemáte. Zřejmě opět máme každý jinou verzi učebnice. Proto přidávám náhradní cvičení z učebnice: otevřete učebnici, udělejte str. 85/3, vypište základní skladební dvojice. Toto cvičení děláme i na Meetu.  Dále 93/1 b (vypište 5 slov z textu, v nichž jsou dlouhé samohlásky).
  • Na každém Meetu nebo emailem mi prosím dávejte vědět, co vám v češtině nejde a v čem potřebujete pomoct. Je to pro mne zpětná vazba, abych věděla, co můžeme zlepšit, a jak jste s domácí výukou spokojeni. Děkuji.
  • Přečti si báseň z díla českého básníka Jana Vodňanského, jsou u ní i cvičení: https://rysava.websnadno.cz/cteni_3.roc/muzeum.htm
  • Pokud tě autor zaujme, najdi si i další jeho knihy. Kdykoliv si o literatuře můžeme spolu popovídat. Nabízím jako povídání o češtině a literatuře i soukromý Meet, jen pro jednoho žáka nebo menší skupinku. Stačí mi napsat, nebo zavolat a domluvíme termín.
  • Každý týden pro vás namlouvám audionahrávky jako dobrovolný poslech. Budu ráda, když si některou vybereš, poslechneš, a pokud tě tématika zaujme, vyhledáš a přečteš si o této tématice víc. Tady jsou tři: Jiří Žáček- veršovaná pohádka: https://chirb.it/1kn1Ds
    Historie čtvrti Nusle Praha 4 (včetně ulice Táborská): https://chirb.it/m6K32O
    Praotec Čech: https://chirb.it/cFsdOd
  • Kdo to byl Jaroslav Seifert? Ví někdo? Dokáže vygooglit a říct o něm něco i nám ostatním na Meetu?

Pro nadšence: Zvu do online kurzu tvůrčího psaní. Stačí vstoupit do Google Classroom, kód: iwzsuw5. Když vstoupíš, najdeš tu uvnitř bližší informace.

Platí dále výzva Doporuč ostatním i paní učitelce, kde můžete na Meetu, ale i v GC nebo emailem doporučit nám ostatním pěknou knížku, včetně e-knihy, případně film natočený podle knižní předlohy nebo zajímavý blog atd.

Často se ptáte na našeho pejska Míšu, kterého jsme zachránili ze špatných podmínek, majitelé ho chtěli utopit. Hodili ho v pytli jako štěně do řeky. Tady jsou obrázky. Míša umí kolem 300 slov česky, spoustu dalších slov i anglicky. Rozumí celým větám, např: Přines botu, a jdi si lehnout. Chceš kousek bábovky? Jdi se proběhnout ven, a pak přijď domů. Protože je velký jedlík, ovládá kolem 50ti nebo 60ti názvů jídel. Samozřejmě nejlépe si pamatuje ta, která má rád, např. piškoty nebo větrník :-) Sladkosti má zakázané, přesto něco občas ukradne. 



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Aktualita: Google Classroom: Pozor! Google Classroom slouží jen na konzultace, otázky, problémy, popovídání si. Je nepovinný. Potěší mě ale, když sem vstoupíš (pokud už jsi nevstoupil). Český jazyk kód: gnkj3dj. Úkoly a učivo budou ale nadále každé pondělí na těchto mých webovkách! Úkoly prosím posílejte nikoliv po kouskách, ale najednou vždy jednou týdně! Děkuji.


Datum zadání 13.4. 

1) MLUVNICE: Učebnice písemně str. 49/3, Ve cvičení 3 dejte zájmena do správného tvaru. Ve cvičení jde o procvičování  zájmen, která jsme probírali minule a hlavně jste je brali v 5. ročníku. Zopakovat si je můžete ve své učebnici str. 46, 47, 48, 49.

2) Četba, připomenutí: Všichni už dokončili četbu Kytice, díla K. J. Erbena, a odeslali mi zápis ze čtenářského sešitu, kdo nedokončil, urychleně dokončí. Všichni také máme v sešitě zapsány informace o životě tohoto spisovatele, které jsem vám vykládala.

3) Větný rozbor, opakujeme z 5.třídyhttps://www.youtube.com/watch?v=ONWfK7K6pDg

https://www.youtube.com/watch?v=xluyd_aIdsg

https://www.youtube.com/watch?v=XZhSt8FCUQo

Toto učivo budeme ještě znovu vysvětlovat a trénovat v příštích hodinách, protože některým z vás nejde.

4) Četba a písemný projev: Vyberte si z těchto tří témat jedno a napište do slohového sešitu zápis v rozsahu minimálně 5 vět:

a) Záhady (přečti si libovolný článek, část knihy nebo zhlédni film či video z internetu na téma záhady, např. Bermudský trojúhelník, UFO aj.,  a napiš, o čem jsi četl nebo co jsi sledoval, kdo je autorem, co tě zaujalo, jaké další otázky a pocity to v tobě vyvolává).

b) zhlédni na Youtube.com kterýkoliv dík z cyklu Hledání ztraceného času (a zase zapiš, jako to popisuji výše u Záhad).

c) napiš esej na téma Jak jsem strávil Velikonoce (jaké to bylo, kde jsi byl, co jsi dělal, jaké znáš tradiční zvyky, zda jsi nějaké dodržel apod.). 

5) Hravá čeština: udělej písemně cvičení str. 28/6, 29/1, 43/25.

(Poznámka: někdo mi psal, že má zřejmě jinou verzi Hravé češtiny a str. 43/cv.25 nevidí, má ho označené ve své verzi Hravé češtiny jako cv.20. Může se to stát i s jiným cvičením. Kdyby se vám to stalo, prosím, napište mi. Díky). 



6) Žák v 6. ročníku zvládá mluvnici v rozsahu Poučky a přehled učiva str. 1 až 6 (tento přehled najdeš v Hravé češtině za str. 32, opakuj si průběžně zde uvedenou mluvnici).

7) Sloh a rozvrstvení národního jazyka: nalistuj učebnici str. 102 až 103 a dále 105. Dále učebnice str. 110. 

Zde jsem nahrála výklad k učivu (je to soubor formátu MP3, k přehrání se doporučuje např. Windows Media Player, kdo si nemůže výklad přehrát, nastuduje učivo z výše uvedených stran v učebnici): https://chirb.it/9AHgvO

Zapiš si do sešitu informace z tohoto výkladu.

8) Mluvnice: SLOVNÍKY: Už loni jste se učili, že správný pravopis si můžete ověřit v knize Pravopis českého pravopisu.  Kromě toho existuje ale i Slovník spisovné češtiny a Stručná mluvnice češtiny. Také v těchto publikacích najdeš potřebné informace. Vyhledej si informace o těchto publikacích na internetu. Napiš si do sešitu na mluvnici názvy těchto tří publikací, ať je nezapomeneš. Více o nich najdeš i v učebnici: učebnice str. 63,  str. 77. S těmito slovníky se budeme učit pracovat i ve škole.

Písemná cvičení a všechno, co si zapisuješ, mi pošli na email, abych měla kontrolu, že pracuješ. Sešity by měly být zachovalé, nepotrhané a pečlivě vedené. Žáci bez stabilního internet.připojení pracují s podporou p. učitelky dle individuální domluvy. Konzultace: přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, Google Classroom, nebo mailem či telefonicky nebo přes Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů.

Aktualita: Od počátku uzavření škol používám Google Classroom, zřídila jsem ho tehdy přes svůj soukromý účet. Vedení školy doporučilo ale používat Google Classroom ze školního účtu, zřídila jsem tedy nové Classrooms. Posílám jejich kódy.Pozor! Google Classroom slouží jen na konzultace, otázky, problémy, popovídání si. Vstup do Google Classroom je tedy nepovinný.Učivo včetně výkladu učiva je každé pondělí nadále pouze na těchto webovkách.  Český jazyk: gnkj3dj

Děkuji, příjemný den. Na viděnou znovu ve škole. 





Datum zadání 6.4.

Dobrý den, tentokrát si nejdříve dodělejte ty předchozí úkoly a učivo, které jste nestihli. Stačí sjet na starší úkoly na této stránce dolů, vždy jsou označené datem zadání. Dokončujeme čtení Kytice a uděláme si  ní zápis do čtenářského sešitu (podrobněji jsem o tom psala a mluvila minule a předminule)..

Dále:1) Tady jsem namluvila úvodní krátké povídání o tom, jak se učit. Soubor je ve formátu MP3 (dá se přehrát např. přes Windows Media Player):

https://chirb.it/mb49Ns

Přehrávání si můžete i zrychlit, přehrávat rychlejším tempem.

2) Důležité je, abyste četli. Zapisujte si, co jste  z knížek, které máte doma, nebo z časopisů, přečetli. Úkol číst trvá pořád :-). 

Tady je zásoba dětských pohádek a pověstí:

https://cist.cz/Pohadky/pohadky.htm

(můžete číst pohádku online nebo si ji vytisknout a číst v papírové verzi a psát do ní a malovat, označit si slova, kterým nerozumíte, nebo co vás v pohádce zaujme)

A tady tipy na dětskou poezii:

https://www.citarny.cz/index.php/nove-knihy/knihy-pro-deti/basnicky-deti

Čtěte podle svých možností a schopností.

3) Dobrodružství a relaxace! Dnes si ještě ukážeme obrázky známého českého ilustrátora (maloval, kreslil ilustrace do knih) Zdeňka Buriana. Zdeněk Burian byl slavný i ve světě. Zapište si prosím do sešitu na čtení, že dnes jsme probírali dílo Zdeňka Buriana. Snad vás jeho knižní obrázky zaujmou a až bude možnost, některé knihy s jeho ilustracemi (slovo ilustrace, to už jsme se učili, znamená obrázek v knize) si najdete:

https://www.youtube.com/watch?v=oiNFv4h5HYU

https://www.youtube.com/watch?v=pJ7NP1LULAw

Jeho dětské knižní ilustrace jsou oceňované po celém světě a jeho přínos pro dětskou literaturu ocenili i pedagogičtí odborníci. Velká výstava jeho obrazů proběhla např. v Obecním domě a v Jízdárně Pražského hradu v Praze, v New Yorku a v Římě atd.. Obrázky namaloval ke knihám Julese Vernea, Jacka Londona, Rudyarda Kiplinga, Jaroslava Foglara atd.

4) Mluvnice: Důležité opakování učiva! - otevři Hravou češtinu, studuj Poučky a přehled učiva str. 5 a 6 (Skladba) a dále str. 7 a 8. Tyto Poučky a přehled učiva najdeš v Hravé češtině za stranou 32.

Komunikace a sloh: Psaní dopisů jste probírali už v 5. třídě, ale zopakujeme si v Hravé češtině str. 55, cvičení 4, jak vypadá úřední dopis. Podívej se pozorně na dopis ve cvičení 4. Všímej si, že tam je adresa odesílatele (který ho posílá), příjemce (komu to píšeš), datum a místo napsání a věc, předmět, o co se jedná (Žádost o uvolnění......), oslovení (Vážený pane) a na konci poděkování, pozdrav, podpis. Z tohoto cvičení si nic zapisovat nemusíš. Vyzkoušej si ale napsat někomu email, jako tomu v dopise, tak ani v emailu nezapomeň na oslovení, Předmět, poděkování atd. Zapiš si do sešitu na sloh, že jsme dnes probírali Psaní dopisu a emailu.

5) !!!!!!!!!! Učebnice: Důležité: minule jsme trénovali číslovky. Nezapomeň si připomenout jejich skloňování str. 54 v tabulce nahoře.

Procvičuj slovesa: učebnice 57/4 a 57/5. Tady jsem k němu namluvila výklad, abych ti práci usnadnila:

https://chirb.it/FkyAv4

Kdo nemá možnost výklad poslouchat, udělá cvičení bez něj. Vysvětlení podmiňovacího způsobu najde v učebnici str. 59

(Tip pro nadšence, dobrovolníky: Doporučuji také své osobní stránky pro volný čas, kde můžeš pracovat na češtině a angličtině s naším pejskem Míšou):

https://ucimesesmisou.webnode.cz/o-nas/

https://ucimesesmisou.webnode.cz/dalsi-uceni-s-misou/ )

Dodání úkolů: radka.stefanakova@zstaborska.cz

Na vypracování je vždy týden, kdo potřebuje více času, kontaktuje mě.

Tip pro zájemce, kteří rádi sledují TV (stačí nastavit třídu a vybrat si typ procvičování látky, ve které se necítíš jistý, zájemcům mohu poradit individuálně co procvičovat) : Procvičování s Českou televizí: https://edu.ceskatelevize.cz/

Těšíš se na Velikonoce? Moc hezké audio vyprávění o Velikonocích najdeš v rubrice Aktuality na webu školy! Tady připojuji ještě čtení o velikon. tradicích pro toho, kd nemůže poslouchat audio (doufám, že na Velký pátek někde najdeš poklad :-) ): 

https://radiozurnal.rozhlas.cz/modre-pondeli-sedive-utery-skareda-streda-poznejte-velikonocni-zvyky-den-po-dni-6207947

Budu ráda, když mi pošleš fotografii nebo video, kde uvidím, jak se učíš doma :-). Fotografii, video nebo obrázek budu sdílet i s dalšími učiteli, udělám z toho fotogalerii. Děkuji. (Je to samozřejmě nepovinné, dobrovolné, děkuji)

Konzultace, kdo potřebuje ode mne pomoc: přes Bakaláře (Žákovskou knížku), Messenger, založila jsem Google Classroom (zájemcům mohu poslat vstup) nebo mailem nebo telefonicky nebo přes Meet. Dostupná jsem každý den včetně víkendů.

Děkuji, příjemný den. 




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Datum zadání 30.3.

1) Četba: Minule jsme rozebírali spisovatele Erbena. Tady jsem pro vás připravila o něm povídání. Zapište si o něm do sešitu na četbu informace, které vás z povídání zaujmou: 

https://chirb.it/mF3bgd

Pokračujeme z minule v četbě jeho knihy Kytice. Čtení Kytice dokončete příští týden, máte tedy ještě necelé dva týdny, a udělejte si z četby zápis do čtenářského sešitu (napište jak se vám kniha líbila, kdo je autor, které básně jste četli a obsah jedné z těchto básní). Zápis mi pak pošlete, připomínat už poslání nebudu. V knize najdete báseň Polednice. Zde jsem ji pro vás rozebrala, otevřete si báseň, přečtěte si ji a poslechněte si můj výklad. Báseň si nahlas zarecitujte. Tady je výklad ode mne: https://chirb.it/sn4N0n

Výklad jsem nahrála a uložila ve formátu MP3. K přehrání použijte např. program Windows Media Player. Kdo nemá možnost výklad si přehrát (a to platí i pro další výklady v MP3, které sem nahrávám), nedá se nic dělat, úkol udělá i bez výkladu. 


2) Mluvnice. Nyní si zopakujeme vyjmenovaná slova. Pokud si některé nepamatujete, zapište si ho do sešitu na mluvnici. Zapsaná slova ofoťte nebo naskenujte a pošlete mi na email, abych viděla, že jste si je zapsali. Můžete si také tato všechna vyjmenovaná slova ofotit nebo naskenovat a znovu vlepit do sešitu. Děkuji.

Základní vyjmenovaná slova:

  • B: být, bydlit, obyvatel, byt, příbytek, nábytek, dobytek, obyčej, bystrý, bylina, kobyla, býk, babyka,
  • L: slyšet, mlýn, blýskat se, polykat, plynout, plýtvat, vzlykat, lysý, lýko, lýtko, lyže, pelyněk, plyš,
  • M: my, mýt, myslit, mýlit se, hmyz, myš, hlemýžď, mýtit, zamykat, smýkat, dmýchat, chmýří, nachomýtnout se, mýto, mykat,
  • P: pýcha, pytel, pysk, netopýr, slepýš, pyl, kopyto, klopýtat, třpytit se, zpytovat, pykat, pýr, pýří, pýřit se, pyj, čepýřit se,
  • S: syn, sytý, sýr, syrový, sychravý, usychat, sýkora, sýček, sysel, syčet, sypat,
  • V: vy, vykat, vysoký, výt, výskat, zvykat, žvýkat, vydra, výr, vyžle, povyk, výheň a slova s předponou vy- a vý-,
  • Z: brzy, jazyk, nazývat, Ruzyně.


Vyjmenovaná slova procvičuj zde online (dělej toho, kolik zvládneš, ale měl bys procvičit vyjmenovaná slova po všech písmenech, od B do Z): https://www.umimecesky.cz/cviceni-i-y-vyjmenovana-slova

Bez znalosti vyjmenovaných slov nemůžeš správně česky bez chyb psát, takže tento úkol nepřeskakuj a opravdu je procvičuj!!!!!!!! Tento úkol platí i pro příště a po celý duben.



3) Relaxační zhlédnutí krátké pohádky: 

https://www.youtube.com/watch?v=Ph0hzjLMbJw&t=468s

(zhlédnutí krátké pohádky Josefa Čapka)

Zapiš si do sešitu na četbu téma hodiny: Josef Čapek, Karel Čapek

Josef Čapek byl starším bratrem spisovatele Karla Čapka. Podívej se na jeho pohádku O pejskovi a kočičce a napiš do čtenářského sešitu alespoň ve 3 větách o čem tato pohádka je. Kdo nemá sešit, píše na papír a pak papír vlepí do sešitu. Napiš  mi k tomu jaký dort nebo jaké jídlo máš nejraději ty. Úkol ofoť nebo naskenuj a pošli mi prosím na email.

Pohádka byla natočena podle knížky Povídání o pejskovi a kočičce, kterou Josef Čapek napsal pro svou dceru Alenku. Dům, kde bratři Josef a Karel Čapkové žili, najdeš v ulici Bratří Čapků na Praze 10 (ulice byla po nich pojmenována), můžeš si dům najít i s fotografiemi na internetu a až bude možnost, vyrazit tam s rodiči na procházku. Josef Čapek byl nejen výborný spisovatel, ale i malíř.

O jeho bratru Karlu Čapkovi se budeme ještě učit. Byl známý spisovatel, novinář, psal také divadelní hry, cestopisy (vyprávění o svých cestách), pohádky, překládal z francouzštiny, režíroval hry v Divadle Na Vinohradech.

Nepleť si Josefa Čapka a Karla Čapka.

Na obrázku je Karel sedící, Josef je ten stojící v brýlích. V rukou mají domácí zvířátka.


Tady je také obraz Josefa Čapka nazvaný Dětské hry v zimě. 

4) Četba a zhlédnutí filmu, průběžný úkol, který nespěchá: pouze začneme, je to úkol průběžně udělat v průběhu dubna a května a června, ještě ho budu připomínat: doporučuji zhlédnout film Babička podle Boženy Němcové, budeme ji probírat v literatuře: https://www.youtube.com/watch?v=HasV6NeTA3M

Můžete ji i začít číst, jsem ráda, když čtete, buď tedy v tištěné verzi, pokud ji máte doma (knihovny jsou zavřené) nebo online např. zde https://www.cist.cz/Povidky/babicka.htm
Ze zhlédnutého filmu nebo čtené Babičky si udělejte zápis do čten.deníku, (pokud někdo deník u sebe nemá, pak na papír a ten pak vlepí do deníku). Jak už jsme zvyklí, popisujeme: stručně děj, vypíšeme jména hl.postav, shrneme co se nám na díle líbilo, co nikoliv a zda byste knížku přečetli znovu, případně zda by s chutí zhlédli film znovu. Rozsah minimálně 7 vět, Pokud Babičku některé z dětí již zná, může si vybrat jiné dílo B.Němcové. Nepočítám samozřejmě, že přečtete každý celou, stačí část, kolik zvládnete. Jsem ráda, když čtete, můžete si ke čtení vybrat i další knihy, které máte doma (nejlepší je čtení "papírových" knih, ale samozřejmě můžete číst i elektronicky přes čtečku, tablet atd., případně poslouchat audioknihy) . 

Čím víc čtete, tím jsem raději (kdo má raději filmy, zkusí alespoň filmy, mnoho filmů bylo natočených podle knih, i když čtení je pro naučení se dobré češtině lepší). 


5) Mluvnice: učebnice str. 50 nahoře, opakujeme si skloňování zájmen týž, tentýž. Písemně uděláme cvičení 50/1. 

Na straně 52 učebnice čteme Druhy číslovek a ústně uděláme cvičení 52/1. Pak zkusíme psát cvičení na číslovky str. 53/1 . Tady jsem učivo vysvětlila, pracujte spolu se mnou: https://chirb.it/O5nr1m

Číslovky a zájmena jsme trénovali i minule, přehledně najdete učivo vypsané i v Hravé češtině str. 3 a 4 (v Přehledu učiva, který začíná za stranou 32). Na str. 3 dole je tam znovu zopakován i pravopis číslovek, jak je psát.

Zájmena můžeš také procvičovat i online na https://www.umimecesky.cz/, stačí tam zadat do okénka vyhledávání Zájmena a objeví se ti tam spoustu zábavných cvičení na procvičování. 

Číslovky můžeš procvičovat též online na https://www.umimecesky.cz/, stačí tam zadat do okénka vyhledávání Číslovky a objeví se ti tam spoustu zábavných cvičení na procvičování. 

Pokud tu zadáte do okénka vyhledávání Skloňování zájmen týž, tentýž, vyjede vám také cvičení. 


6) Komunikace a sloh: zkus si v učebnici na straně 111, cvičení 3 písemně vyplnit jednoduchou objednávku. Představ si, že si objednáváš knížku a vyplň tuto objednávku. Objednávky budeš určitě často používat, lidé si často objednávají i přes internet i jiné zboží, nejen knížky. Můžeš si najít i objednávky v některých obchodech (eshopech) na internetu, podívat se, jak vypadají a co je do nich potřeba vyplnit (objednávku ale neodesílej, to může jen dospělý). 

Pokud některé cvičení nestihneš, nech si ho na příště. 

Veškerou mluvnici budeme ale znovu probírat ve škole a budu se individuálně věnovat každému z vás a s učivem vám pomohu. Počítám také s tím, že budu mít ve svém volném čase individuální konzultace, kam bude moct každý z vás přijít a ptát se. 

Vypracované cvičení vždy ofoťte nebo naskenujte a pošlete mi na email. Úkoly posílejte vždy do příštího pondělí na email: radka.stefanakova@zstaborska.cz. Děkuji.

POZOR!

!!!!!! Budu ráda, když mi pošleš fotografii, video nebo namalovaný obrázek, kde uvidím, jak se učíš doma :-). Fotografii, video nebo obrázek budu sdílet i s dalšími učiteli, udělám z toho fotogalerii. Děkuji. (právní upozornění: rodiče tímto souhlasí se zveřejněním obrázku nebo videa např. na webu třídy nebo školy :-) Je to samozřejmě nepovinné, jen dobrovolné, děkuji)

A tady moc zdravím já. Medvídka jsem dostala od žáka, kterého jsem učila, studuje teď na univerzitě v Londýně





















Datum zadání: 23.3., úkoly na týden

1) kdo nestihl některé úkoly minule, dokončí je

2) SLOH a ČETBA: V hodině jsme hovořili o spisovateli K.J. Erbenovi.

Do čtenářského deníku si  zapíšeme některé údaje o Erbenovi: Téma: Karel Jaromín Erben

Pocházel z Miletína, byl spisovatel, historik, právník, básník, archivář města Prahy, sběratel lidové slovesné tvorby (naslouchal lidem a pohádky, básně, příběhy, které vyprávěli, zapisoval). Nejznámější dílo je Kytice z pověstí národních (vydal v roce 1853).



Dále začněte číst jeho dílo Kytice (příští 2 týdny ve čtení pokračujte, není nutné spěchat). Někdo ji má určitě doma v knihovničce, kdo nemá, tady je:

https://www.cist.cz/Poezie/kytice.htm

Určitě čtěte, příště se k tomuto čtení vrátíme.

Tady je balada Zlatý kolovrat z Kytice v audio verzi na Youtube.com, poslouchejte, jak herec recituje. Zkuste libovolnou část z Kytice, která vás zaujme (například Polednici nebo část Zlatého kolovratu) sami nahlas recitovat. Vyslovujeme zřetelně, děláme mezery, správně dýcháme. https://www.youtube.com/watch?v=vVoxRrXndGE

Dobrovolný úkol, ale uvítám jeho splnění: pusťte si krátkou pohádku Otesánek od Erbena na youtube, tady je https://www.youtube.com/watch?v=T25x8WVNLzw a do čtenářského deníku mi napište její děj (alespoň ve 3 větách). Pohádku si zároveň nahlas přečtěte tady (trénujete přitom čtení): https://www.promaminky.cz/pohadky/ke-cteni-30/otesanek-102

 (neznámá slova, zapište si je: nádeničina - těžká práce, kterou dělal nádeník, nevyučený, nekvalifikovaný pracovník. Temínko - temeno hlavy, vrchní část na hlavě. Ucháč - nádoba s uchy. Kadečka - malá káď, ve které se dělalo zelí nebo víno. Oprať - řemen, nebo provaz, který slouží k řízení koní. Pecen chleba a trakař najdete tady na obrázku. Neznámá slova si do deníku zapište nebo namalujte, abyste si pamatovali jejich význam. Můžete si o jejich významu najít víc na internetu).


3) MLUVNICE: minule jsme měli skloňování zájmen, na stranách 46 a 47, dnes si zopakujte skloňování zájmen str. 48 a písemně vypracujte str. 46/2, 49/2. Ústně udělejte cvičení 48/2.

Opakování průběžně nyní a v dalších dvou týdnech: Hravá čeština: průběžně opakujeme probrané učivo v Přehledu učiva str. 1 až 4 (tento přehled najdete v Hravé češtině za stránkou 32)

Písemné úkoly z mluvnice a četby ofoťte nebo naskenujte a pošlete mi do 30. 3. na mail:

radka.stefanakova@zstaborska.cz

Konzultace, kdo potřebuje ode mne pomoc: přes Bakaláře, Messenger, založila jsem Google Classroom (zájemcům mohu poslat vstup) nebo mailem nebo telefonicky. Můžeme se domluvit i na termínu video komunikace.

Na tyto stránky, na kterých teď jste, budu přidávat postupně i jednoduché vysvětlení mluvnice a další materiály, tak abyste učivo pochopili stejně jako při běžné výuce v hodině.


© 2020 Štef. Táborská 45, Praha
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky